© 2020, INNOVATIONS s.r.o.

Hľadá sa nápad, ktorý predáva


Juraj Kadlec - september 19, 2019 - 0 komentárov

Možno vám to teraz bude znieť ako utópia, ale na desiatky dobrých nápadov „čo predávať“ je možné prísť počas jedného až dvoch týždňov. Stačí sa držať jednoduchých princípov a mať otvorenú myseľ.

Proces hľadania nápadov sme absolvovali sami a na základe postupov opísaných nižšie prišli na originálny koncept eshopu, ktorý budeme čoskoro uvádzať do prevádzky.  V nasledujúcich riadkoch by sme vám tento proces chceli priblížiť.

Zabudnite na AHA moment

Je načase zanechať predstavu, že na skvelý nápad sa pasívne čaká. V príbehu o Newtonovi a jablku sa zvyčajne zabúda na jeden podstatný detail: že Newton na svojich vynálezoch a teóriách pracoval vo dne, v noci. Že hľadal, skúmal, pýtal sa, premýšľal, testoval. Nesedel nehybne pod stromom, ale tvrdo premýšľal. Jeho zákony sú výsledkom jeho práce. Toto vieme aplikovať aj v online biznise.

Prvým krokom by preto malo byť zahodiť túto zvláštnu predstavu AHA momentu. Momentu, kedy vám zrazu príde na um hotový produkt a môžete začať predávať. Získavanie a tvorba nápadov je proces a len málokedy ho vie nahradiť náhoda.

Nemusíte vymýšľať koleso

Dobrý nápad vždy poskytuje odpoveď na nejakú otázku a prináša riešenie konkrétneho problému. Vďaka tomu prináša hodnotu. To je to jediné, čo váš nápad musí skutočne spĺňať. Priniesť hodnotu pre vašich zákazníkov.

Inovujte v medziach svojich možností. Nemusíte nanovo vymýšľať to, čo už funguje. Môžete vziať existujúci produkt a upraviť ho, vyriešiť nejaký jeho nedostatok. Aj tým viete zvýšiť  jeho pridanú hodnotu.

.

novy biznis napad

.

Opýtajte sa sami seba: „Čo môžem na tomto produkte zmeniť tak, aby vyhovoval mojim potrebám? Ako viem zlepšiť túto službu, aby fungovala lepšie pre mňa?“  Prvým používateľom každého vášho produktu či vašich služieb by ste mali byť vy sami. Ideálne je pozrieť sa na to aj z optiky vašich záujmov. Čo vás baví? Robte to k čomu vás to prirodzené ťahá.

Ako začať, keď hľadáte nápad

Okrem riešenia problému je dôležitá aj trendovosť oblasti, v ktorej chcete podnikať. Vymýšľať produkty pre odvetvia, ktoré dlhodobo klesajú a nie je o ne záujem je veľmi ťažké, nerobte to. Pozrite sa na to, čo funguje vo svete, doma, na ktoré témy ľudia reagujú, ktorými žijú a vychádzajte z toho. Tu je niekoľko užitočných online miest, kde môžete hľadať inšpiráciu:

.

  • TrendHunter: Môžete vyhľadať napríklad TOP 50 trendov v oblasti zdravia, ak to je oblasť, v ktorej chcete predávať.
  • KickStarter: Skvelé miesto, kde nájdete inovatívne nápady, na ktorých realizácii sa práve pracuje. Inšpirovať vás môže téma, spracovanie či zámer.
  • Uncrate: Je tiež skvelý zdroj o bláznivých technologických novinkách, ktoré sa dostávajú na trh.
  • WANELO (want-need-love): Komunita predajcov z celého sveta. Zaujímavý je najmä formát podobný Pinterestu, inšpirovať sa môžete napríklad zoznamom TOP ľudí.
  • Bless This Stuff: Originálne produkty z oblasti technológií, športu či automobilového priemyslu.

Z obyčajného produktu výnimočný

V čom bude váš produkt výnimočný? V čom sa budú vaše služby odlišovať od ostatných?  Nájdite svoju unikátnosť a teda Unique Value Proposition (UVP). Je veľmi dôležité, aby váš produkt bol v niečom iný. Jedinečnosť vás odlíši od ďalších hráčov na trhu a pomôže vám vyniknúť. UVP môžete jednoducho postaviť na jednom alebo viacerých z týchto 4 faktorov:

01 — Cena

Tlak na čo najnižšiu cenu na trhu. V tomto prípade treba pristupovať k produktu aj k službe opatrne, aby ste neohrozili požadovanú kvalitu za cenu znižovania nákladov a predajnej ceny. Ďalšou možnosťou je stratégia vysokej ceny – exkluzivita, tlak na to najlepšie a najkvalitnejšie, čo môže zákazník získať.

Lidl je skvelý príklad obchodu, ktorý úspešne vstúpil na slovenský trh cez komunikáciu najmä nízkych cien. Neskôr, keď sa rozhodli ďalej škálovať, tak upravili aj UVP a to, tak že sa okrem nízkej ceny zamerali sa aj na zvýšenú kvalitu sortimentu a čerstvosť tovarov, čím sa svojho času výborne odlíšili od konkurencie.

02 — Funkcia

Môžete pridať alebo odobrať funkciu už existujúcemu produktu a zmeniť tak spôsob, akým ho zákazníci používajú. Môžete tak ovplyvniť zážitok z jeho používania: stane sa tak jednoduchším alebo napríklad zábavnejším.

Skvelým príkladom funkčného UVP je napríklad Dollar shave club, ktorí pre tisícky zákazníkov zmenil k lepšiemu spôsob, akým sa holia.

.

03 — Dizajn

Zmenou dizajnu môžete tiež vytvoriť jedinečný produkt. Skvelou možnosťou je poskytnúť gravírovanie iniciálok alebo iný spôsob personalizácie. Dizajn súvisí najmä s tým, ako produkt vyzerá alebo z čoho sa vyrába. Podľa aktuálnych trendov môžete napríklad zvoliť bezpečné, alebo prírodné materiály, prípadne staviť na luxusný dizajn, či vybrať farbu, ktorá je momentálne veľmi trendy – napríklad Rose gold. Samozrejme týchto príkladov by mohlo byť oveľa viac.

04 — Čas

Čo napríklad zmeniť obdobie, v ktorom je produkt dostupný? Vyskúšajte sezónny predaj alebo predaj v určitom čase počas týždňa či mesiaca. Vhodne načasovaný launch vám tiež pomôže s predajom. Vytvoríte tak pocit exkluzivity a súčasne tlak na obmedzený čas predaja.

Veľmi šikovne k tomu pristúpili napríklad vo 5th watches. Hodinky si môžete kúpiť v špeciálnych edíciách, len v určitom čase.

.

5th

Zistite aký bude dopyt

Klienti

Vždy, keď premýšľate, aký nový produkt alebo novú službu viete priniesť na trh, je veľmi dôležité urobiť si prieskum trhu. Pri existujúcich produktoch a službách začnite pri klientoch. Môžete ich osloviť s vašim nápadom a získať spätnú väzbu. Opýtajte sa ich, či by im váš nápad pomohol, či by také vylepšenie uvítali, prípadne s čím by ste im vedeli pomôcť. Nebojte sa opýtať sa ich aj priamo: ako môžeme zlepšiť naše služby alebo produkty pre vás? Budete prekvapení, že zákazníci sa radi podelia o svoje myšlienky.

Využiť k tomu môžete online dotazník, ktorý zašlete cez váš newsletter, alebo staviť na telefonický prieskum. Najlepšou možnosťou je však osobný rozhovor.

Rodina, priatelia a známi

Máte už predstavu o produkte alebo službe, ktorú chcete ponúkať a našli ste jedinečnú hodnotu, ktorú by ste chceli poskytnúť zákazníkom? V tom prípade je načase urobiť ďalší krok: vyjsť medzi ľudí a zistiť, čo si o vašom nápade myslia oni.

Porozprávajte sa s 20 ľuďmi, ktorí sú ochotní pravdivo povedať, čo si o produkte alebo službe myslia. Na začiatok potrebujete poznať odpoveď na tri zdanlivo jednoduché otázky:

  • Kúpil/kúpila by si to?
  • Odporučil/odporučila by si to kamarátom, rodine alebo známym?
  • Ak nie, prečo?

Práve tretia otázka je pre vás kľúčová. Úprimné odpovede vás usmernia a pomôžu vám vyladiť nápad. Negatívna odpoveď nie vždy znamená, že sa im nápad vôbec nepáči. Je možné, že stačí trochu pozmeniť koncept. Skúste zistiť, čo by zmenili oni. Možno už niečo podobné poznajú a vedia to porovnať.

Tento proces bude istú chvíľu trvať, no až začnete dostávať najmä kladné odpovede, budete vedieť, že ste na správnej ceste. Keď ste produkt či službu predali dvadsiatim blízkym, máte potenciál predávať ju aj vo väčšom.

Tak neváhajte, pustite sa do toho! Už čoskoro vám v blogu priblížim vývoj produktu step-by-step.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *