© 2020, INNOVATIONS s.r.o.

Ako mileniáli menia kultúru pitia a vinársky biznis


Juraj Kadlec - august 20, 2020 - 0 komentárov

Mileniáli sú dnes generáciou, ktorá je po celom svete najväčším ťahúňom trhu s vínom. Čo preferujú a čím ich vinári a obchodníci dokážu osloviť?

Mladí ľudia, ktorí spadajú do takzvanej generácie mileniálov dnes tvoria približne dvadsaťpäť percent európskej populácie. Rôzne zdroje uvádzajú jemne odlišné definície tejto skupiny, inak nazývanej aj ako generácia Y. Zjednodušene sa ale dá povedať, že sa jedná o ľudí narodených medzi rokmi 1980 až 2000, teda dnešných dvadsiatnikov či tridsiatnikov. 

Čím sa vyznačuju? Mileniáli sú prvou generáciou vyrastajúcou vo svete online technológií. Sú scestovaní, rozhľadení a otvorení a ako zákazníci aj pomerne nároční. Nakupujú väčšinou pre potešenie, no zároveň sa správajú ako zodpovední a vnímaví spotrebitelia.

Pozrime sa bližšie na to, aké má táto generácia špecifické zvyklosti, čo sa týka vína a čo to znamená pre vinárske odvetvie.

Neberú sa príliš vážne

Narozdiel od predošlej generácie “baby boomerov” či u nás “Husákových detí”, mileniáli na vychutnávanie vína nepotrebujú špeciálne príležitosti ako oslavy či večere v reštauráciách. Veľa z nich si pohár vína radšej dopraje v pohodlí domova, napríklad pri varení, pozeraní seriálu z Netflixu či čítaní knižky v kresle. Podľa prieskumu spoločnosti Mintel viac ako polovica opýtaných mileniálov si svoj drink dá radšej na svojom domáckom gauči ako v bare, pretože je to pohodlnejšie, lacnejšie a osobnejšie. Približne štvrtina odpovedala, že na pitie vína si nájde príležitosť aj viackrát za týždeň.

.

Čo preferujú mladí ľudia pri pití vína

Vyhľadávajú zážitky

Generácia dnešných mladých vyhľadáva rozmanitosť. Rada si dopraje kvalitu a vie si ju vychutnať. Neuspokojí sa len s jedným druhom či jednou značkou vína. Hľadá výzvy a zážitky, chce experimentovať a spoznávať nové veci. S nadšením skúma nové regióny, odrody a chute a netradičné kombinácie.

Svetoví vinári a obchodníci tak hľadajú nové spôsoby, ako túto generáciu osloviť a predať jej viac vína. Väčšinou majú spoločné to, že sa týkajú zážitkov a experimentovania. Či už sú to napríklad tématické pop-up degustácie na (veľmi) neobvyklých miestach, “tajné” vínne kluby, ktoré odhalíte len podľa cielených indícií na sociálnych sieťach či rôzne aplikácie s informáciami a radami od someliérov.

"Hľadá výzvy a zážitky, chce experimentovať a spoznávať nové veci. S nadšením skúma nové regióny, odrody a chute a netradičné kombinácie."

Aj na Slovensku sa už pomaly objavujú aktivity, ktoré tomuto trendu idú naproti. Príkladom je aj Wine Door Club – prvé slovenské vínne predplatné. Princíp je jednoduchý. Na internete si zadáte typ vína a frekvenciu a špičkový somelier vám zostaví mix vín na mieru, ktoré vám následne doručia priamo pred dvere.  Vďaka tomu môžete pravidelne objavovať nové zaujímavé vína z celého sveta bez toho, aby ste vôbec museli opustiť pohodlie vlastnej obývačky.

Chcú žiť zdravo

Mileniáli sú generácia, ktorá oveľa viac dbá na “zdravý” životný štýl. Mileniáli sa o tom, čo chcú jesť a piť rozhodujú vedome. Zaujíma ich odkiaľ víno pochádza a ako bolo vyrobené. Mnoho z nich preferuje naturálne, lokálne výrobky z trvalo udržateľnej produkcie a víno v tomto nie je žiadnou výnimkou.

Sú spoločenskí

Podľa britskej štúdie Wine Intelligence táto generácia zároveň vníma víno ako spoločenský a sofistikovaný nápoj. Fľaša vína sa podľa mladých ľudí na spoločné trávenie chvíľ a zdieľanie zážitkov hodí omnoho viac ako plechovka piva či cocktail. Podľa spoločnosti Nielsen klesla spotreba piva od roku 2006 do roku 2016 o 10% v prospech vína a tvrdého alkoholu.

.

Kultúra pitia vína u mladej generácie

Obľubujú pestrosť a flexibilitu

Medzi mimoriadne populárne vína medzi mileniálmi celosvetovo patrí napríklad Chardonnay. Dôvodom môže byť to, že táto odroda ponúka určitú pestrosť. Chardonnay je typické širokou škálou vôní a chutí – od ľahkej, sviežej až po ťažšie s maslovou chuťou a dubovou arómou. V posledných rokoch na svetových trhoch prudko stúpla aj popularita ružových vín či Prosecca, vďaka tomu, že tieto nápoje sú vnímané ako spoločenské pitie, ktoré sa dajú ľahko kombinovať s rôznymi pokrmami.

Víno kupujú cez internet

Podľa Business Insider v roku 2015 mileniáli vypili až 42% všetkého vína, ktoré sa v USA skonzumovalo. Obchodníci preto zareagovali a rozhodli sa posilniť najmä svoje online predajné kanále, kde majú k tejto generácii najbližšie. BI zároveň uvádza, že od januára 2016 do januára 2019 predaj alkoholu v online priestore narástol približne o tretinu, pričom víno sa na celkovom online predaji alkoholu podieľalo až 65%.

Ako to vidí uznávaná slovenská somelierka?

Beáta Vlnková - slovenská someliérka

Beáta Vlnková je uznávaná somelierka a od roku 2015 aj prezidentka Asociácie somelierov Slovenskej republiky. Opýtali sme sa jej, kde vidí najväčšie zmeny v prístupe súčasnej mladej generácie k vínu.

Zmenila sa nejako kultúra pitia vína na Slovensku za posledné roky? Ak áno, ako?

Rozhodne áno. Veľmi sa rozšírila ponuka slovenských a zahraničných vín na Slovensku. Najmä v Bratislave máte možnosť ísť každý týždeň minimálne na 3-4 zaujímavé degustácie. Slovenskí spotrebitelia sú zároveň veľkí patrioti a preferujú slovenské vína. Užšia skupina spotrebiteľov chce vedieť o víne viac, navštevujú somelierske prednášky a kurzy. Vzniká záujem osobne navštíviť vinárstva doma i v zahraničí a spoznať tváre vinárov za etiketami.

Badáte u mladých Slovákov (medzi 20 až 35 rokov) iné návyky alebo iný prístup k vínu ako u staršej generácie?

Musíme si priznať, že spotreba vína sa na celom svete znižuje a najmä v tomto roku ho bude veľký prebytok. Tu je potrebné povedať, že skupina spotrebiteľov vo veku 20 – 35 rokov viac preferuje miešané nápoje. Miešané nápoje sú rozhodne veľmi zaujímavé, často majú sladkú chuť čo je mladému organizmu prirodzené. A vyšší obsah alkoholu! 

Preto je najdôležitejšou úlohou somelierov do budúcna prilákať týchto mladých zákazníkov k vínu – zaujímavými eshopmi, aplikáciami, degustáciami.

Aký vplyv má používanie moderných technológií zo strany spotrebiteľov na biznis s vínom?

Na Slovensku sa v porovnaní s inými krajinami stále predáva malé množstvo vína online a práve korona kríza určite k tomuto spôsobu predaja vína pomohla. Obdivovala som vinárov či somelierov, ktorí kreatívne zareagovali na novovzniknutú situáciu a organizovali degustácie online či možnosť vyzdvihnutia vína vo vinotéke bez kontaktu s majiteľom – zadaním kódu na vstup do vinotéky kedykoľvek.

Zanietení milovníci vína tiež využívajú moderné aplikácie na hodnotenie vína. Odlišnú skúsenosť sme mali so somelierskymi kurzami – záujemcovia predsa len dávajú možnosť osobnej účasti na lekciách ako degustovať víno či servis vína. Do budúcnosti bude určite nevyhnutné obohatiť eshop zaujímavými článkami s informáciami o víne, vinároch, vinárskych oblastiach.

Tipy pre váš biznis:

— Myslite na to, že v dnešnom svete si mladí ľudia vedia zistiť o vašom produkte na internete čokoľvek. Aby ste zaujali, váš obsah by mal byť zábavný, hodnotný a efektívny. Na komunikáciu so svojimi zákazníkmi a propagáciu svojich aktivít používajte Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube či iné sociálne siete a online platformy.

— Mladí ľudia sú dnes oveľa menej lojálni k jednej konkrétnej značke. Neboja sa skúšať nové veci, spoznávať nové chute a experimentovať. V dôsledku toho lepšie fungujú jednorázové promo akcie, ktoré cielia na túto potrebu vyhľadávania nových zážitkov.

— Mileniáli sú zároveň ochotní vyskúšať aj iné distribučné kanály ako tie tradičné. Pouvažujte, akými inými spôsobmi by ste sa k vašim zákazníkom vedeli dostať.

Súvisiace príspevky

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *