Spísal som päť dôležitých pilierov dobrého dizajnu, ktoré vám pomôžu pozdvihnúť biznis na vyššiu úroveň.
Dobre premyslený dizajn vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie a držať sa stanovenej identity značky.
A čo je ešte lepšie, vďaka dizajnu vyvoláte u zákazníka pozitívne emócie, ktoré naňho priaznivo zapôsobia pri nákupnom rozhodovaní.
Existuje niekoľko dôvodov, prečo si dať na dizajne záležať. Podrobnejšie som sa pozrel na týchto päť.
Odlíšenie od konkurencie
Portál Quick Sprout uvádza, že ak dizajn používateľov neupúta, o produkt sa jednoducho prestanú zaujímať.
Preto vám radíme, venujte dizajnu čas a dobre sa nad ním zamyslite. Ideálne uvažujte nad tým, aby bol čo najoriginálnejší.
Podľa zistení webu Venngage totižto práve jedinečný dizajn púta používateľov najviac a dáva vám tým obrovskú konkurenčnú výhodu.
Veď si len pomyslite na slávny Volkswagen Beetle. Okrem spoľahlivosti a praktickosti je jeho poznávacím znakom dizajn. Konštruktéri stavili na mäkké oblé tvary a tie doplnili svetlami, ktoré vyzerajú ako prosiace oči.
Vďaka nezameniteľnému vzhľadu sa auto stalo ikonou a odlíšilo sa tak od iných vozidiel. Premyslený dizajn sa napokon prejavil aj na výsledkoch.
Beetle sa stal najpredávanejším autom vôbec, pričom dokopy sa predalo až 21 miliónov modelov.
Podobne ako Volkswagen by ste mali postupovať aj vy. Nemusíte však začať vyrábať autá. Stačí, keď bude váš dizajn originálny.
Len tak máte istotu, že získate výhodu oproti konkurencii a upútate zákazníka natoľko, že si za váš produkt alebo službu zaplatí.
Dajte si záležať na balení
„Nebudujeme Coca-Colu len pre dnešok. Coca-Colu budujeme navždy a dúfame, že sa postupne stane národným nápojom.“
Toto sú slová Harolda Hirscha, ktorý v roku 1914 presviedčal sklárov, aby pre slávny nápoj vytvorili naozaj unikátne balenie.
Doslova im povedal, že fľašu musia zákazníci spoznať aj v tme, hoci aj budú ležať zlomení na zemi. Dizajnéri a sklári svoju úlohu splnili. Začiatkom 20. storočia navrhli fľašu, ktorú s jej oblými krivkami pozná každý.
A čo to znamená pre vás? Len to, že si musíte dať záležať aj na dizajne balenia.
Asi už netreba spomínať, že premyslený dizajn vás odlíši. Skôr vám pripomíname, že dobrý dizajn balenia bude pútať pozornosť na váš produkt a poslúži vám aj ako komunikačný nástroj.
A čo je takisto dôležité, obal by mal odrážať ciele brand identity, ktorú ste si pri produkte alebo službe definovali.
Presne tak sme uvažovali, keď sme vytvárali stratégiu pre vínne predplatné Wine Door Club.
Pre balenie troch fliaš vína sme zvolili jednoduchú krabicu s prirodzeným vzhľadom v štýle kartónu. Vďaka nemu vyniká dominantné oslovenie na vrchnej strane, ktorým sa produkt „prihovára” zákazníkovi, a tak si s nim vytvára vzťah.
V jednoduchom štýle sa nesie aj pečiatka, ktorá ako vkusný detail pripomína, pre koho je produkt určený a čo v ňom zákazník nájde.
No a napokon po otvorení nechýbajú personalizované karty s informáciami o vínach, ktoré vznikajú v súlade s ostatnou brandovou komunikáciou.
Po ich dočítaní už stačí urobiť len jedno – otvoriť si fľašu a vychutnať si poctivé víno, ktoré pre zákazníkov vyberá skúsený someliér.
Na emóciách záleží
V čase pandémie koronavírusu mimoriadne stúpla úroveň online nakupovania. Podľa Eurostatu si v uplynulom roku až 72 % Európanov (vo veku 16 až 74 rokov) kúpilo niečo cez internet.
Tento trend sa pravdepodobne nezmení ani v budúcnosti a spotrebitelia budú aj naďalej verní nakupovaniu na internete. Pýtate sa, ako to súvisí s dizajnom vášho produktu?
Dáva vám ďalšiu príležitosť zapôsobiť na emócie zákazníka, ktoré v nákupnom rozhodovaní zohrávajú významnú úlohu.
Dokonca až 95 % vašej komunikácie by malo vytvárať pozitívne emocionálne vnemy a zvyšok by ste mali sústrediť na racionálne argumenty.
Spotrebiteľ si vás tak spojí s príjemným zážitkom a pri nakupovaní budete prvým, na koho si spomenie. Tento emocionálny vplyv sa napokon prejaví na opakovaných nákupoch.
V praxi môžu pozitívne emócie vyvolávať práve obaly produktov, príbalový leták alebo kartička s odkazom. A toto všetko do veľkej miery súvisí s dizajnom.
Samozrejme, pri nakupovaní online myslite aj na pozitívne emócie, ktoré vašim zákazníkom prináša web. Z hľadiska dizajnu a príjemnej používateľskej skúsenosti treba myslieť na vhodné farby, línie, štýly aj fonty.
Ak tieto prvky zanedbáte, v podvedomí používateľa neurobíte dobrý dojem, čo ho nasmeruje ku konkurencii.
Dôležitá je jednotnosť
Tak ako je podstatná brand identita vášho produktu, rovnaký význam má aj tá vizuálna.
Určuje ju takzvaný dizajn manuál, v ktorom grafik v spolupráci s klientom navrhne logo, typy písma, farby aj konkrétne výstupy (reklamné predmety, e-mail šablóna a podobne).
Dizajn manuál má svoje opodstatnenie. Klientovi či jeho grafickému tímu slúži na zachovanie vizuálnej jednoty naprieč celou komunikáciou.
Ak sa od tohto princípu upustí, môže to mať negatívny vplyv na celý biznis. Prečo?
Konzistentný dizajn totižto predstavuje spôsob komunikácie. Ak sa náhodou dizajn zmení, zákazníka to zaskočí a v komunikácii medzi ním a vaším produktom nastane chyba.
V horšom prípade vás kvôli nejednotnému dizajnu nebude môcť ani rozpoznať. A to iste nechcete.
Okrem toho sa oberáte o blízkosť so zákazníkom. Aj túto výhodu vám prináša jednotná vizuálna komunikácia.
U nás v Innovations si uvedomujeme, aká dôležitá je jednota v dizajne. A to si napokon všimnete aj na instagramovom účte nášho klienta Feminity.sk.
Pri tvorbe dizajnu sme si jasne stanovili, aké fonty, štýly či fotografie budeme používať. A toho sa aj držíme.
Či už si pozriete naše pravidelné príspevky, všetky obsahujú rovnaké písmo, vzory aj farby.
Rovnako to je aj s fotkami. Pri ich výbere zvažujeme tému, filtre aj náladu, akú majú vysielať. Samozrejme, vo výsledku pôsobia všetky jednotne.
Vďaka tomu používateľ obsah dobre pozná a vytvára si s ním blízky vzťah.
Spojenie s brand identitou
Kým začnete premýšľať nad dizajnom vášho produktu či služby, ešte jedna veľmi dôležitá informácia.
Uvedomte si, že vizuálna komunikácia ide ruka v ruke s vašou brand identitou. Čiže vašimi hodnotami, cieľmi, pozicioningom (obraz, ktorý chcete o sebe vytvárať pred zákazníkmi) a archetypom (osobnosťou).
Toto všetko určuje, akú vizuálnu komunikáciu si zvolíte. Pre lepšiu predstavu uvádzame zopár príkladov.
Ak chcete u spotrebiteľa vzbudiť pokoj, empatiu a pohodlie, stavte na oblé línie, ktoré uňho tieto pocity podvedome vyvolávajú. Naopak, ostré tvary vzbudzujú živelnosť a akciu.
Prirodzene, nezabudnite ani na význam farieb, ktoré vo veľkom vplývajú na pocity. Vezmite si napríklad známy obchod s nábytkom IKEA, pre ktorý je príznačný archetyp everyman (do slovenčiny voľne preložené ako jeden z nás).
Tento archetyp (osobnosť) vytvára o sebe obraz, že niekam patrí a že takto zapadnúť môže aj zákazník. Zároveň si so spotrebiteľmi vytvára puto založené na dôvere, spolupatričnosti a rovnosti.
A ako sa to prejavilo na dizajne švédskej značky? Celý svet ju pozná vďaka modrej farbe, ktorá vytvára pocit dôvery a stability. K tomu nechýba ani žltý oválny podklad spolu s názvom.
Takéto logo využíva spomínané oblé krivky, ktoré k zákazníkovi vysielajú empatiu a pokoj. A žltá tam tiež nie je len tak nadarmo. Predajca tým dáva najavo svoju dostupnosť. A to nielen pokiaľ ide o sortiment, ale aj cenovú dostupnosť.
Ak chcete so svojím dizajnom vysielať rovnaké signály a mať ho dokonale premyslený, spoľahnite na nás. Radi vám pomôžeme nielen s vizuálnou komunikáciou, ale aj jej prepojením v rámci celej brand identity.