© 2020, INNOVATIONS s.r.o.

Prečo sú memečka také úspešné a ako ich využiť v marketingu?


Daniel Čačala - november 20, 2020 - 0 komentárov

V súčasnosti viac ako 70 % internetových používateľov sponzorovaný obsah preskočí. No namiesto toho, aby ste na reklamu rezignovali, doprajte svojej cieľovke niečo, čo ju reálne zaujme. Poslúži vám na to meme marketing.

Čo je to meme

V našich končinách sa stretnete najmä s vizuálnymi mémami. Čiže obrázkami, ktoré dopĺňa vtipný a výrazný popis. Všeobecne ale platí, že meme môže mať aj inú podobu. 

Či už sú to videá, animácie alebo gify s vtipným textom – takýto obsah rovnako patrí k mémom. Na Twitteri sa dokonca obrázky premenili len na vtipné frázy. A to je len ďalší dôkaz, že meme nemajú presne stanovenú formu. 

Aj napriek rôznorodej podobe však majú všetky typy príspevkov niečo spoločné, a to je zábava. Mémy riešia odľahčené témy a často sarkasticky poukazujú aj na závažné spoločenské problémy. 

Existuje pritom veľká pravdepodobnosť, že sa meme dostane k čo najširšiemu publiku. Tento predpoklad vyplýva z toho, že mémy sa stali virálnym obsahom, ktorý zdieľa veľký počet používateľov.

Prečo sú také úspešné?

Podľa portálu ypulse.com až 56 % mladých ľudí od 18 do 20 rokov sleduje meme účty na sociálnych sieťach. Veľká väčšina ľudí tiež uvádza, že mémy pravidelne posielajú známym na to, aby ich pobavili. 

Je preto prirodzené, že značky popularitu mémov využívajú vo svoj prospech. Úspech však neprichádza len tak. Aby meme zafungovalo, musí priniesť používateľovi to, čo od neho očakáva. 

55% 13 až 35 ročných preposiela blízkym meme každý týždeň. 30% z nich to robí každý deň.

 

Základom úspechu je, aby mémy vyvolali pobavenie a zábavu. O meme príspevkoch sa dokonca hovorí, že dokážu odbúrať únavu a stres. Ak značka toto kritérium spĺňa, je na dobrej ceste. 

Samozrejme, nestačí byť len vtipný. Na meme postoch je skvelé tiež to, že sú jednoduché a zrozumiteľné. Vďaka tomu používatelia zábavný obsah zdieľajú a postarajú sa o to, aby značka získala organický dosah a interakcie. 

 

Mementum budis viralne meme
Zdroj: Mementum by INNOVATIONS

 

Mémy, ktoré sarkasticky poukazujú na spoločenské problémy alebo ich chcú vtipne odľahčiť, si žiadajú veľkú dávku pohotovosti. Inak povedané, čím skôr tvorca meme vypustí, tým lepšie. Niektoré témy totižto rýchlo strácajú aktuálnosť a po čase už nevzbudzujú záujem. 

Pri úspešnosti meme príspevkov veľkú úlohu zohráva aj to, že používateľ sa môže zapojiť do kreatívneho procesu. Ukážkovým príkladom je satirická stránka Zomri, ktorá pravidelne zdieľa mémy od vlastných sledovateľov.

Zomri zároveň dokazuje, že z meme stránok sa stávajú akési spravodajské kanály, z ktorých čerpá informácie najmä mladá generácia. 

Z meme stránok sa stali spravodajské kanály z ktorých čerpá informácie najmä mladá generácia.

 

A ak táto či iné značky uverejnia meme, ktorým zosmiešňujú sami seba, budujú si tak dobrú reputáciu. Dávajú tak najavo, že im robenie si žartov zo seba neprekáža. 

Napokon len dodáme, že ak sa dobré meme stretne s očakávaniami publika, pravdepodobne uňho zafunguje. 

Majú ich radi veľké značky

Z nevinných zábavných obrázkov sa v priebehu rokov stal efektívny marketingový nástroj. V porovnaní s veľkými kampaňami či televíznymi spotmi je totižto meme marketing cenovo výhodnejší a prináša skvelé výsledky. 

Tieto benefity si všimli aj veľké značky po celom svete. A preto meme trend využili, aby prostredníctvom humoru šírili o sebe povedomie a oslovili cieľovú skupinu. 

Módna značka Gucci si meme obľúbila v roku 2017 počas kampane, ktorá niesla slogan That Feeling When Gucci  a označenie #TFWGucci. 

Zámerom kampane bolo odpromovať ich nové hodinky a zároveň odbúrať predsudky, ktoré sa so slávnou značkou spájajú. Preto vzniklo viacero sarkastických mémov, napríklad tento, ktorý na Instagrame zaznamenal až vyše 88-tisíc lajkov.

Zdroj: Twitter.com/ DennysDiner

 

Americká sieť reštaurácií Denny’s zas skvelo využila moment, keď značka Apple uviedla Mac Pro. Nový počítač vzbudil pobavenie, pretože vyzerá podobne ako strúhadlo na syr. No a práve vďaka vzájomnej podobe vzniklo toto meme. 

Zdroj: Twitter.com/ DennysDiner

 

O tom, že mémy výborne slúžia aj Netflix-u, svedčí jeho konto na Instagrame. Účet Netflix India s viac ako 3,6 milióna sledovateľmi pravidelne zverejňuje filmové či seriálové snímky, ktoré dopĺňa vtipný text. Takéto príspevky bežne dosahujú desaťtisíce lajkov.

 

Zdroj: Instagram.com/netflix_in

 

Skvelou správou je, že efektivitu mémov si všimli už aj niektoré tunajšie značky. Svedčí o tom niekoľko kampaní, ktoré sme vytvárali v našej dcérskej agentúre Mementum

Spolupracovali sme napríklad s ČSOB, Hell či dokonca s ministerstvom školstva. Pre týchto klientov sme navrhli príspevky na Instagram a tiež stories na túto sociálnu sieť. Vybrané príspevky si môžete pozrieť nižšie.

 

Zdroj: Mementum by INNOVATIONS
Zdroj: Mementum by INNOVATIONS

Ako si vytvoriť meme

Skôr než sa pustíte do meme marketingu, nezabudnite na niekoľko dôležitých zásad. 

Pri vytváraní mémov buďte vždy prirodzení. V praxi to znamená, že použijete reč, ktorú vaše publikum pozná a ktorá je pre vašu značku typická. Nesnažte sa nasilu pracovať s iným žargónom len preto, aby ste oslovili viac ľudí. Používatelia si to všimnú a v horšom prípade to môže vašej značke len uškodiť.

Dokonca vám odporúčame byť prostoreký, a to aj pri komentovaní aktualít a spoločenských tém. Táto vlastnosť zohráva kľúčovú úlohu pri dosahovaní úspechu. Ako je to možné? Vaša cieľovka očakáva autenticitu. A keď spozoruje, že si nedávate servítku pred ústa a hovoríte všetko na rovinu, práve tak si ju ešte viac získate. 

Áno, čítate dobre. Ani ako značka sa nemusíte báť drzosti a toho, že by ste si trochu do niekoho rýpli. Samozrejme, robte to v únosnej miere, ktorá vyvolá pobavenie a nie pohoršenie. 

A takisto ak spozorujete, že publikum pozitívne reaguje na meme príspevky s jemnými nadávkami a ostrejším slovníkom, pokojne takéto výrazy používajte. Týmto spôsobom dokážete zmeniť akýkoľvek obsah (aj kontroverzný) na natívny, a tým sa ešte viac priblížiť k vlastnému publiku.  

No a keď už spomíname publikum, snažte sa cieľovku čo najviac spoznať. Je pravdou, že meme vyhľadávajú najmä mladí ľudia a takzvaná generácia Z (1996 – 2009). Avšak popri tom, že budete myslieť na násťročných ľudí, snažte sa publikum čo najviac špecifikovať. 

Zamyslite sa nad tým, aké témy rieši, aký humor a obsah vyhľadáva alebo akou rečou sa vyjadruje. Všetko toto vám pomôže vytvoriť meme, ktoré zafunguje. 

A hoci chcete s mémami dosiahnuť úspech, tento obsah nemusí osloviť každého. Viac než obrovský dosah je dôležitá autenticita, pomocou ktorej zasiahnete relevantné publikum. Takýmto ľudom sa váš obsah zapáči natoľko, že sa k vašej značke opäť vrátia. 

Aby sa vám to podarilo, musíte obsah distribuovať cez kanály, ktoré vaša cieľovka využíva. Prirodzene, vtipné obrázky, videá či gify sa najefektívnejšie šíria na sociálnych sieťach. 

Stránka Zomri má najviac sledovateľov na Facebooku, Netflix India si zas vytvára základňu fanúšikov najmä na Instagrame. 

 

Zdroj: Facebook.com/Zomriofficial

 

Niektorým značkám pomáha aj Twitter. Svedčí o tom služba BarkBox, ktorú vďaka humorným videám a obrázkom sleduje už viac ako 300-tisíc používateľov.

Nestačí teda meme len vytvoriť, ale ho aj dostať k tým správnym ľuďom. V tomto ohľade má naša meme agentúra Mementum obrovskú konkurenčnú výhodu, pretože pod ňou združujeme najväčšie meme účty na Slovensku. Klientom teda dokážeme zabezpečiť kreatívu aj dosah na cieľovku. 

Pokiaľ ide o spravovanie účtov, nenechávajte to len tak na hocikoho. Admin účtu musí mať rovnaký humor, aký prezentujete cez meme príspevky. Práve vďaka tomu bude celkom zžitý s cieľovkou a prostredím, v ktorom sa pohybuje. No a vo výsledku vám to pomôže získať ten najlepší engagement. 

Na dosiahnutie úspechu vám rovnako radíme byť pri tvorbe meme čo najviac pohotový. Využite aktuálne témy a nečakané situácie na to, aby ste na seba upozornili a oslovili relevantnú cieľovku. 

Skvelo to urobila značka Oreo, ktorá zareagovala na výpadok elektriny počas Super Bowlu v roku 2014. Výsledkom kreatívy napokon bolo toto trefné meme.

 

Zdroj: Twitter.com/Oreo

 

Na záver už len posledná rada. Do tvorby meme sa môžete pokojne pustiť sami, veľkou pomocou sú aj výtvory sledovateľov. Myslite ale na to, že autor alebo autori musia mémom dobre rozumieť a byť s takýmto humorom celkom stotožnení.

Ak si na vlastné príspevky ešte netrúfate, máte dve možnosti. Môžete sa spoľahnúť na takzvané meme šablóny, ktoré sa v tejto komunite roky používajú, stále pôsobia prirodzene a za dlhý čas sa skvelo osvedčili.    

Druhá možnosť je, že to necháte na marketérov ako sme my, radi vám s tým pomôžeme. Na Slovensku sa v tejto oblasti angažujeme ako jediná agentúra pod dcérskym brandom Mementum. 

Značka doteraz pre klientov vytvorila 187 mémov do rôznych kampaní a zaznamenáva dosah na 250-tisíc používateľov Instagramu vo veku 16 až 30 rokov. A to je len ďalší dôkaz toho, že tento typ marketingu má skutočne obrovský potenciál.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *